Mannerheimintien Baanan ylittävän sillan peruskorjaus valmistuu. Baanan alikulku aukeaa perjantaina 28.6. klo 12, ja pyöräliikenne sekä jalankulkijat pääsevät palaamaan vanhalle reitilleen.
Silta sijaitsee Mannerheimintiellä Pohjoisen Rautatiekadun kohdalla ja sen alta kulkeva pyörä- ja jalankulkureitti Baana on ollut kiertoretillä Kiasman ja Musiikkitalon edustalta korjaustöiden ajan.
Sillan betonirunko holveineen uusittiin
Lähes vuoden kestäneessä siltaurakassa uusittiin Mannerheimintien vanhan sillan betonirunko holveineen. Sillan julkisivut ja ulkoasut eivät muuttuneet. Uusi, raudoitettu betoniholvi kestää paremmin ajoneuvo- ja raitiotieliikenteen aiheuttaman kuormituksen. Aikaisemmin Mannerheimintiellä oli rajoitettu raskaampien kuljetusten kulkua sillan kohdalla.
– Sillan peruskorjaus vaati paljon työnaikaista erikoissuunnittelua ja teimme hyvää yhteistyötä eri tahojen kuten kaupunginmuseon kanssa. Olen iloinen, että sillan uusiminen valmistuu ja saamme avattua sillan alikulun käyttöön entistä ehompana, sanoo Mannerheimintien peruskorjauksen projektinjohtaja Antti-Juhani Lehtinen Helsingin kaupungilta.
Sillan päällä kulku jatkuu vielä nykyisillä reiteillä, ja Mannerheimintien ajokaistat sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät rakennetaan valmiiksi kesän aikana.
Ainakin 100 vuoden käyttöikä uudelle betoniholville
Silta uusittiin kahdessa osassa niin, että puolet sillasta oli koko ajan yläpuolisen liikenteen käytössä.
Uusi raudoitettu betoniholvi vastaa nykyohjeita ja vaatimuksia. Se rakennettiin vanhan holvin tilalle tarkasti mittausten mukaan ja tukeutuu molemmin puolin vanhaan kiviseen kantamuuriin. Holvin yläpintaan asennettiin vedeneristys ja yläpuolelle kadun pintarakenteet. Holvin alapinta tasoitettiin ja maalattiin.
– Uuden betoniholvin suunniteltu käyttöikä on 100 vuotta, kuten nykyään silloille yleensä. Uskon, että nykyisillä ja tulevilla kuntoseurannan menetelmillä tuohon päästäänkin ja ehkä ylikin, sanoo projektinjohtaja Riku Kytö Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta.
Rakennus- ja purkutyöt sujuivat normaaliin tapaan. Vanhojen rakenteiden yhteydessä käytetyt rakenteet tarkentuivat niiden paljastuessa kaivu- ja purkutöiden yhteydessä ja tämän vuoksi suunnitelmadetaljeja ja rakenteita jouduttiin päivittämään kesken urakan.
Talvi hidasti sillan rakentamista
Talvella tarvittavat raskaammat sääsuojat ja tehokkaampi lämmitys aiheuttivat ylimääräisiä työvaiheita, jotka veivät aikansa ja pidensivät urakkaa. Sillan rakentaminen sujui silti talven aikana, vaikka esimerkiksi ensimmäisen betonivalun kuivuminen kesti pidempään.
Uusi pintarappaus on ulkonäöltään tasaisempi
Alapinnaltaan holvi ei ole täysin samannäköinen kuin vanha kirjavaksi rapautunut pintarappaus. Uusi pinta on tasaisempi ja vaaleampi, mutta pintaan valittiin aiempaan holviin viittaava lämpimämpi sävytys.
Alikulun valaistus uusittiin
Alikulku sai urakassa myös uuden valaistuksen. Valoa heijastuu aikaisempaa enemmän seinien ja katon kautta väylälle. Tarkoituksena on lisätä avaruuden tunnetta väylällä ja parantaa turvallisuuden tunnetta pimeän aikaan. Valo ympäröivillä pinnoilla luo avaramman tunteen ympäristöstä alikulun käyttäjälle ja siten parantaa turvallisuuden tunnetta pimeän aikaan.
Lue uutinen Helsingin kaupungin verkkosivulta »
Lue aiemmat sillan korjaustöiden vaiheista kertovat uutiset purkamisesta, holvin valusta sekä vesieristystöistä »