Baanan sillan itäisen lohkon holvikaari valettiin maanantaina. Valu kesti yhtäjaksoisesti 18 tuntia ja betonia kului yhteensä 125 kuutiota eli vajaa parikymmentä autokuormallista.
Työ kesti kauan, koska erityisen paksun holvin takia valu pitää tehdä hallitusti. Ohuimmillaan uusi betoniholvi on noin puoli metriä ja paksuimmillaan holvikaaren seinä on lähes kaksi metriä paksu.
Betoni valettiin muottiin
Betoni siirrettiin autoista pumppaamalla alas monttuun ja raudoitetun muotin sisään.
Valun aikana betonia tärytetään eli vibrataan tärysauvoilla, jotta ilmakuplat poistuvat ja betoni leviää muottiin ja rautojen ympärille tasaisesti.
Kun muotti oli täynnä, betonin pinta hierrettiin, sille levitettiin jälkihoitoaine estämään liiallista kosteuden haihtumista ja pinnan halkeilua.
Lopuksi valettu holvi peiteltiin routaeritysmaton ja pressujen alle suojaan sateelta ja tuulelta.
Silta saa teltan sääsuojaksi
Heti valun jälkeen alkaa betonin kovettuminen eli lujuudenkehitys.
Tämä kemiallinen reaktio saa aikaan myös sen, että paksu betonimassa lämmittää lujittuessaan itse itseään. Kylmästä syyskelistä huolimatta betoniholvin sisällä on kesäiset tunnelmat: tiivistyvän massan lämpötila nousee ensimmäisinä vuorokausina jopa 50 asteeseen.
Lujuuden kehittymistä ja lämpötilaa seurataan etäluettavista mittareista.
Seuraavina päivinä uuden holvin päälle pystytetään sääsuoja. Teltta tarvitaan sillan vesieristysten tekoa varten, mutta koska ollaan jo talvikeleissä, optimaalisen lujuudenkehityksen hallitsemiseksi teltassa on myös lämmittimet.
Kun holvi on saavuttanut riittävän lujuuden, muotit puretaan, minkä jälkeenkin betoni jatkaa lujittumistaan vielä pitkään.