Katutöiden valmiusaste helmikuun lopussa – suurin osa vesihuollosta rakennettu

Mannerheimintien peruskorjaus etenee toisessa vaiheessa ja talvikausi on vaihtumassa kevääseen. Kiskotöitä on jatkettu talvitauon jälkeen, ja uusia kiskoja asennetaan vielä Reijolankadun eteläpuolen lisäksi Kisahallin ja Vaunuhallin liepeillä sekä Nordenskiöldinkadun risteyksessä.

Katutöiden toisen vaiheen työt ovat aikataulussaan. Remontin päätyövaiheista pisimmällä ovat vesihuolto ja uuden raitiotien rakentaminen.

Katutöiden toisen vaiheen valmiusasteet helmikuun lopussa

Helmikuun lopussa Mannerheimintien toisen vaiheen vesihuollosta on rakennettu 65 % ja uudesta raitiotiestä asennettu 70 %.

Vesihuollolla tarkoitetaan jäteveden, huleveden ja käyttöveden putkia, kaivoja sekä venttiileitä.

Raitiotiehen taas kuuluvat kiskot raitiotietekniikoineen sekä pysäkit. Talvella rakennamme maanalaista tekniikkaa, kuten vesihuoltoa, sekä kiskoja. Pintatyöt jatkuvat keväällä.

Kaapeleiden suojaputkitukset ja kivityöt alkuvaiheessa

Vesihuollon lisäksi remonttiin kuuluu myös sähkö-, ulkovalo-, liikennevalo- sekä tietoliikennekaapelien uusimista. Kaapeleita varten maan alle vedetään kilometreittäin suojaputkia, joiden sisään kaapelit myöhemmässä vaiheessa pujotetaan. Remontin toisen vaiheen sähkö-, ulkovalo-, liikennevalo- sekä tietoliikennekaapelien suojaputkituksista oli helmikuun lopussa asennettu 15 %.

Näiden katuremonttiin kuuluvien suojaputkitusten lisäksi energianjakelijat uusivat katuremontin yhteydessä joissain kohdissa myös kaukolämpö- ja kaasuputkia.

Kun sekä vesihuollon putket että kaapelien suojaputket ovat valmiina, päästään pintatöiden pariin. Asfaltoinneista oli helmikuun lopussa tehty 30 % ja kiveyksistä 10 %.

Sivukatujen valmistelevat työt loppusuoralla

Aloitimme jo syksyllä 2023 valmistelemaan katutöiden toista vaihetta Mannerheimintien pohjoisosan sivukaduilla. Remonttiin kuuluvien Runeberginkadun ja Reijolankadun välisten sivukatujen vesihuolto sekä muu kunnallistekniikka uusittiin jo ennen syksyllä 2024 käynnistynyttä Mannerheimintien peruskorjauksen toista vaihetta.

Näihin sivukatuihin kuuluivat Ruusankatu, Savilankatu, Sallinkatu, Toivonkatu sekä Paavo Nurmen tie ja sen päässä oleva Helsingin puistikko.

Nyt helmikuun lopussa Ruusankadulla, Savilankadulla ja Sallinkadulla töistä on valmiina 80 %.

Kadut ovat edelleen suljettuna läpiajolta ja niiden Mannerheimintien päissä on muutamia pysäköintipaikkoja poissa käytöstä vielä rakenteilla olevien Mannerheimintien runkolinjojen vuoksi.

Ruusankadulla työt aloitettiin loppukeväällä 2024, ja siellä pysäköintialue on laajempi vielä tulossa olevien kaapeleiden ja kaukolämmön liitostöiden takia.

Toivonkadulla töistä on valmiina 70 %.

Myös Paavo Nurmen tien ja Helsingin puistikon työt ovat 80-prosenttisesti valmiina, mutta alue on edelleen työmaan käytössä ja aidattu työmaalogistiikalle ja rakennusmateriaalien säilytykseen.

Peruskorjaus uusii satavuotiaan kunnallistekniikan Mannerheimintiellä ja sivukaduilla

Manskun katutöiden toisen vaiheen töiden valmiusasteet helmikuun 2025 lopussa on esitetty tällä sivulla olevassa kuvassa.

Toisen vaiheen työt aloitettiin täysmittaisesti syyskuun 2024 alussa, samalla kun ensimmäinen vaihe valmistui ja avautui liikenteelle. Töitä Mannerheimintien pohjoisilla sivukaduilla on tehty jo syksystä 2023 lähtien ja Kisahallin eteläpuolisessa korttelissa kesäkuusta 2024 lähtien.

Toisen vaiheen töiden on määrä valmistua vuoden 2025 loppuun mennessä, jolloin valmistuu myös koko Mannerheimintien peruskorjaus.

Mannerheimintien katutöiden toinen vaihe ulottuu Taka-Töölössä Oopperalta eli Runeberginkadun risteyksestä Reijolankadun risteykseen.

Peruskorjauksessa koko kadun alla oleva, noin satavuotias kunnallistekniikka uudistetaan. Lisäksi kaikki katupinnat uusitaan. Remontissa uusimme raitiotien, yli 100-vuotiaat vesijohdot sekä viemärit ja muun kunnallistekniikan. Rakennamme myös uudet jalankulku- ja pyöräväylät sekä muut katujen pinnat.

Työtä tehdään Mannerheimintiellä sekä sen poikkikaduilla kahdessa vaiheessa keväästä 2023 loppuvuoteen 2025. Yhteensä tässä Helsingin suurimmassa katuremontissa saneerataan vesijohtoveden runkolinjaa noin 2,3 kilometrin verran, sekaveden runkolinjaa saneerataan noin 1,5 kilometriä ja uutta huleveden runkolinjaa rakennetaan noin 3,1 kilometriä. Uutta raitiotietkiskoa rakennetaan 2,6 kilometrin matkalle.