Keltaiset viivat herättävät Mannerheimin patsaan jalankulku- ja pyöräväylällä

Kiasman edessä pyörätiellä on kolme viivoitettua aluetta: liittymäkohtaa lähestyttäessä heräteraidat ja työmaan ajoportilla risteysruudukko.

Aloitimme Mannerheimin ratsastajapatsaan ympäristön kunnostuksen tällä viikolla ja alue aidattiin työmaaksi. Vaikka pyrimme suunnittelemaan työalueet niin, että risteyskohtia kävelijöiden, pyörien ja muun liikenteen kanssa on mahdollisimman vähän, tällä Kiasman edustalla sijaitsevalla patsaalla se ei täysin onnistu.

Työmaaliikenne alkaa kulkea Kiasman edustalla pyörä- ja jalankulkuväylän poikki ja tästä varoitetaan perinteiseen tapaan liikennemerkeillä. Päätimme kuitenkin kokeilla lisätä näkyvyyttä siellä, missä pyöräilijän ja jalankulkijankin katse ehkä useimmin käy, eli asfaltissa.

Asfalttiin teipattiin huomioraidat keltaisella, heijastavalla ja hieman nystyräisellä ajoratamerkintäteipillä. Teipin pinnassa on kitkaa eikä se ole sateellakaan liukas. Nystyrät voivat myös auttaa varoittamaan kulkijoita, joilla on alentunut näkökyky.

Teippi on maalattua viivaa helpompi poistaa remontin jälkeen, mutta pysyy riittävän hyvin ainakin näin kesällä, kun sitä ei raavita lumikolalla.

Viivat teipillä asfalttiin

Ennen teippausta asfalttiin piirrettiin liidulla ohjausviivat, irtohiekat harjattiin pois ja kohtaan levitettiin pohjustusaine. Sitten teipattiin ja lopuksi jyrättiin kunnolla kiinni.

Operaatiossa käytettiin kolmea pientä konetta: pohjustusta ruiskuttavaa konetta, itse teippauskonetta sekä käsijyrää.

Kiasman edessä pyörätiellä on nyt kolme viivoitettua aluetta: Kummastakin suunnasta liittymäkohtaa lähestyttäessä on kolme yksittäistä heräteraitaa ja lisäksi työmaan ajoportin kohdalla risteysruudukko. Vastaavanlaisia näkee joskus autotiellä sellaisissa kohdissa, jossa ajoneuvoliikenne risteää ja kenenkään ei haluta pysähtyvän risteysalueelle.

Tietenkin myös työkoneiden kuljettajat tarkkailevat ympäristöä ajaessaan alueelle, mutta tarkkaavaisemmat kulkijat ovat kaikkien etu. Toivomme, että huomioraidat havahduttaisivat myös potkulaudalle pysäköintipaikkaa hakevat ja Mannerheim-kuvia ottavat turistit.

Tietääksemme tämä on yksi ensimmäisistä kerroista, kun kyseistä merkintätapaa käytetään Suomessa, mutta saksalaiset katutyökollegat kertovat, että hyvin toimii.

Asfalttiin tehtiin ohjausviivat ennen teippausta.
Pohjustusta ruiskuttava kone, teippauskone sekä käsijyrä.