Manskun uusi työmaaraati keskusteli katutöiden alkamisesta

Mannerheimintien peruskorjauksen toisen vaiheen etenemistä seuraamaan koottu Manskun työmaaraati kokoontui ensimmäisen kerran 8. lokakuuta Töölön Kisahallilla.

Manskun katutöiden toisen vaiheen työmaaraati kokoontui Kisahallille lokakuussa

Manskun työmaaraatiin etsittiin vapaaehtoisia syyskuussa, kun katutyön toinen vaihe käynnistyi. Raatiin valittiin 24 kaupunkilaista, yrityksen tai muun tahon edustajaa. Mukaan kutsuttiin monipuolisesti asukkaita Manskun varrelta ja kauempaakin sekä vammais-, vanhus- ja nuorisoneuvoston edustajat.

Raadin tarkoituksena on saada erilaisilta ja eri tavalla Mannerheimintietä käyttäviltä kaupunkilaisilta palautetta työmaan vaikutuksista ja keskustella ratkaisuista.

Jalankulkijoiden turvallisuus huoletti

Yksi eniten raatilaisten keskusteluissa noussut aihe oli suojateiden ja jalankulkijoiden turvallisuus. Moni raatilainen oli huolissaan esimerkiksi lasten liikkumisesta työmaan keskellä, etenkin kun syksyn pimeys on alkanut. Keskusteluissa nousi myös esille Mannerheimintietä ajavien ajoneuvojen korkeat nopeudet. Raatilaiset toivoivat ratkaisuksi maahan töyssyhidasteita, valaistusta ja liikennevaloja.

Työmaan ajan Mannerheimintiellä Reijolankadun ja Runeberginkadun välillä on voimassa alennettu 30 km tunnissa nopeusrajoitus. Nopeusrajoitusten ja muiden liikennesääntöjen noudattamista valvoo poliisi. 

Vilkkaimmille väliaikaisilla suojateille on lisätty töiden ajaksi ylimääräistä valaistusta. Liikennevaloja väliaikaisille suojateille ei ole tulossa, vaan valo-ohjatut suojatiet löytyvät katutöiden aikana pääristeyksistä Runeberginkadun–Helsinginkadun, Nordenskiöldinkadun ja Reijolankadun kohdalla.

Esteettömyys ja kulkeminen talven tullessa

Myös kulkureittien esteettömyys ja kiinteistöihin kulkeminen huolestutti raatilaisia. Etenkin Kisahallissa vierailee iäkkäitä ja liikkumisrajoitteisia. Kulku esteettömän Mannerheimintien sisäänkäynnin kautta pysyy auki, mutta lyhyet katkot ovat mahdollisia. Myös asuinkiinteistöjen rappuihin ja kivijalkatilojen oville pääsee kulkemaan ja sisäpihoille ajamaan autolla, mutta väliaikaisia katkoja ja kiertoreittejä tulee töiden aikana.  

Kaikkia työmaa-alueen väyliä on haastava pitää täysin esteettöminä, sillä kaikkialla ei ole asfalttia ja väliaikaiset pinnoitteet ovat epätasaisempia esimerkiksi rollaattorin käyttäjille. Siksi vanhat asfalttipinnat pidetään paikallaan mahdollisimman pitkään.

Raatilaisia kiinnosti myös talvi ja lumentulon vaikutukset kulkemiseen. Kadun talvikunnossapito pyritään järjestämään samalla tavalla kuin Mannerheimintien eteläosalla viime talvena, jolloin Stara aurasi lumet ja työmaa kuljetti pois.

Työmaaraati seuraa ja keskustelee työmaan vaikutuksista

Raadin tapaamisissa saatu palaute on arvokasta työmaalle, ja monipuolinen porukka nostaa erilaisia näkökulmia ja arjen havaintoja esille.

Manskun työmaaraati tapaa yhteensä neljä kertaa. Raadin tapaamissa kuullaan tilannekatsaus työmaan etenemisestä ja keskustellaan raatilaisille tärkeistä kysymyksistä. Kysymyksiin vastataan ja niistä keskustellaan tapaamisissa, ja esille nostettujen teemojen ratkaisusta raportoidaan seuraavissa tapaamisissa.