Tulevina marraskuun viikkoina teemme asfaltointitöitä eri puolilla Mannerheimintien työaluetta. Asfalttipohjien höyläystä ja massan levitystä teemme pääosin tulevan ajoradan alueella aitojen sisäpuolella. Asfaltointikoneista voi ajoittain olla pientä häiriötä myös liikenteelle.
Jos sääolosuhteet sallivat, asfaltoimme myös talojen seinustoja ja jalkakäytäväalueita Runeberginkadun ja Sibeliuksenkadun välisellä osuudella. Muilla alueilla jalkakäytäviä ei ole suunniteltu asfaltoitavaksi ennen kevättä ja työt tehdään sielläkin talvikelien alkamisesta riippuen.
Asfaltoimalla valmistaudumme liikenteen siirtoon kadun laidalta toiselle myöhemmin tänä vuonna.
Miksi asfalttia levitetään monta kertaa samaan kohtaan?
Kadulle levitetään useita asfalttikerroksia päällekkäin, näin pinta kestää paremmin liikenteen rasitukset ja vaihtelevat sääolosuhteet.
Mannerheimintiellä ajoradoille tulee neljä kerrosta asfalttia. Kerrosten paksuus yhteensä noin 20 cm.
Kerroksissa käytetään eri asfalttityyppejä. Ne on valittu katuluokan mukaan eli sen miten vilkas ja raskas liikenne paikassa on. Ja eri tyypeillä on omat nimensä:
ABK tarkoittaa kantavan kerroksen asfalttibetonia ja sitä levitetään alimmaksi kalliomurskeen päälle. Se ottaa vastaan kuormaa, lisää kantavuutta ja on karkearakeisempaa.
ABS tarkoittaa sidekerroksen asfalttibetonia ja se tulee kahden muun kerroksen väliin.
SMA taas on näkyviin jäävä eli pinta-asfaltti ja lyhenteen takana lymyilee sana kivimastiksiasfaltti. Se muun muassa kestää nastarenkaiden kulutusta normaalia asfalttibetonia paremmin.
Pintatyöt ovat sääherkkiä, ja esimerkiksi kova vesisade voi keskeyttää työn. Siksi pintarakenteita ei tehdä talvisella kelillä.
AB: Jalkakäytävillä ja pyöräteillä asfalttia on vain yksi kerros ja tyyppinä on asfalttibetoni eli AB. Pyöräväylille tulee paikasta riippuen punaista asfalttia tai pinnoitetta.
Kiskoalueella on lisäksi vielä omat kerroksensa.