Tulevia ajokaistoja asfaltoidaan Kansallismuseon ja Hesperiankatujen välillä

Työt etenevät, ja päällystämme pintoja työmaa-alueen sisällä Kansallismuseon ja Eteläisen ja Pohjoisen Hesperiankadun välillä. Asfaltoinnin myötä valmistaudumme siirtämään työmaan kadun länsilaidalle ja ajokaistat itälaidalle. Lisäksi louhimme kalliota Dunckerinkadun kohdalla pois vesihuollon ja muun tekniikan tieltä.

Hieman oikealle kaartava työmaa-aidoilla rajattu jalankulku- ja pyöräilyväylä.

Dunckerinkadun suojatie kiertää kaivannon

Dunckerinkadun suojatie ja työmaan ylittävä kulkuväylä kaartavat kaivannon ohi, kun kalliota louhitaan pois vesihuollon ja muun kunnallistekniikan tieltä. Jalankulkijat ja pyöräilijät ohjataan Mannerheimintien yli lyhyen koukkauksen kautta kunnes kallio on saatu irroitettua.

Asfaltti vaatii tasaisen pinnan

Ennen asfaltin levittämistä murskepohja tasattiin oikeaan korkoon tiehöylällä. Höylä on varustettu takymetrillä eli kulmanmittauslaitteella, joka mittaa pysty- ja vaakakulmat sekä etäisyyden. Tämän jälkeen murskepohjan päälle vedettiin ensimmäiset kerrokset asfalttia. Lopulliseen katuun asfalttia tulee neljä kerrosta, joista nyt tehdään kaksi. Loput kerrokset tehdään myöhemmin.

Työt siis etenevät, ja samalla lähestyy se hetki, jolloin autoliikenteen paikkaa kadulla muutetaan ja ajokaistoja aletaan siirtää kadun itälaidalle ja työmaata vastaavasti länsilaidalle. Kerromme ajokaistojen siirrosta myöhemmin lisää.

Asfalttiraita tasoitetun murskeen päällä Mannerheimintien työmaalla.
Asfalttiraita tasoitetun murskeen päällä työmaa-aitojen vierellä Mannerheimintien työmaalla.