Mannerheimintien peruskorjauksen toinen vaihe Runeberginkadun ja Reijolankadun välillä käynnistyy syyskuun alussa. Työt aiheuttavat häiriöitä liikkumiseen Mannerheimintiellä ja sen poikkikaduilla vuoden 2025 loppuun saakka. Lue peruskorjauksen toisesta vaiheesta tästä uutisesta »
Raitioliikenne siirtyy kiertoreiteille 2.9. ja Reijolankadulle tulee väliaikaiset raitiovaunupysäkit. Lue lisää HSL:n uutisesta » www.hsl.fi/ratikkasyksy2024 Bussiliikenne jatkaa poikkeusreiteillään, ja työalueen pysäkkien sijainteihin tulee muutoksia remontin aikana.
Mannerheimintielle ja poikkikaduille tulee väliaikaisia liikennejärjestelyjä, jotka muuttuvat töiden edetessä. Liikennejärjestelyjen valmistelu alkaa maanantaina 2.9. Järjestelyjä pystytetään torstain 5.9. aikana ne tulevat voimaan 6.9. aamuun mennessä. Lue järjestelyjen muuttumisesta tästä uutisesta »
Mannerheimintien poikkikatuja suljetaan läpiajolta
Läpiajolta syyskuussa suljettavat poikkikadut:
- Päivärinnankatu
Läpiajolta suljetuksi jäävät poikkikadut:
- Sibeliuksenkatu
- Sallinkatu
- Savilankatu
- Ruusankatu
- Minna Canthin katu Ruusankadun kohdalta
Läpiajolta suljetuilta poikkikaduilta ei voi ajaa Mannerheimintielle eikä päinvastoin. Kielto koskee kaikkia ajoneuvoja.
Läpiajolta suljetuille kaduille saa silti ajaa kiinteistöihin, kuten sisäpihoille ja parkkihalleihin tai pysäköintipaikoille. Ruusankadulle ajetaan Mannerheimintien suunnasta. Poikkikatujen ajosuunnat muuttuvat työalueiden siirtyessä. Ajoneuvojen kiertoreitit kiinteistöille opastetaan kadulla.
Suljettujen poikkikatujen Mannerheimintien puoleisista päistä poistuu pysäköintipaikkoja ajoneuvojen kääntöpaikan vuoksi.
Ajoneuvojen kiertoreitit suljetuille poikkikaduille opastetaan kadulla.
Auki olevat Mannerheimintien poikkikatujen risteykset
- Runeberginkatu ja Helsinginkatu
- Eino Leinon katu ja Toivonkatu
- Humalistonkatu
- Linnankoskenkatu
- Nordenskiöldinkatu, läpiajo molempiin suuntiin
- Stenbäckinkatu ja Reijolankatu
Osa suojatieistä sulkeutuu, korvaavat lähistöllä
Osa Mannerheimintien ylittävistä suojateistä suljetaan syyskuun alussa, mutta lähistöllä on korvaavat suojatiet.
Runeberginkadun ja Reijolankadun välillä on 9 suojatietä.
Liikennevalo-ohjatut Mannerheimintien ylittävät suojatiet säilyvät Reijolankadun, Nordenskiöldinkadun, Toivonkadun sekä Runeberginkadun kohdalla. Toivonkadulla liikennevalot ovat käytössä toistaiseksi remontin alussa. Lue lisää Toivonkadun liikennevalojen poistumisesta »
Lue lisää syyskuun puolivälissä auki- tai suljettuina olevista suojateistä »
Syyskuun alussa suljettavat tai suljetuiksi jäävät Mannerheimintien ylittävät suojatiet:
- Runeberginkadun risteyksen pohjoispuolen suojatie jää toistaiseksi suljetuksi, korvaava suojatie noin 50 metrin päässä
- Toivonkadun ja Eino Leinon kadun risteyksen pohjoispuolen suojatie suljetaan, korvaava on risteyksen etelänpuolella
- Vaunuhallin kohdalla suojatie suljetaan, lähimmät korvaavat noin 60 metrin päässä
- Sallinkadun ja Humalistonkadun risteyksen pohjoinen suojatie suljetaan, korvaava on risteyksen etelänpuolella
- Savilankadun ja Eino Leinon kadun risteyksen pohjoispuolen suojatie suljetaan, korvaava on risteyksen etelänpuolella.
Auki olevat Mannerheimintien ylittävät suojatiet syyskuun alussa:
- Runeberginkatu, risteyksen eteläpuoli (valo-ohjattu)
- Runeberginkatu, risteyksen pohjoispuoli, siirretty 50 metriä Kisahallin suuntaan
- Kisahalli Sibeliuksenkadun kohdalla
- Toivonkatu, risteyksen eteläpuolella (toistaiseksi valo-ohjattu)
- Sallinkatu ja Humalistonkatu, risteyksen eteläpuolella
- Linnankoskenkatu, risteyksen pohjoispuolella
- Savilankatu ja Ruusankatu, risteyksen eteläpuolella
- Nordenskiöldinkatu, risteyksen kaikilla puolilla (valo-ohjattu)
- Päivärinnankatu, risteyksen eteläpuoli
- Reijolankatu (valo-ohjattu)
Kulkureitit ajoneuvoille ja jalankulkijoille
Ajoneuvoille on käytössä Mannerheimintiellä yksi kaista kumpaankin suuntaan läpi työalueen koko remontin ajan. Ajokaistojen väheneminen voi aiheuttaa ruuhkaa. Remontin jälkeen kaistojen määrä palautuu nykyiselleen.
Koko työalueella on alennettu 30 km/h nopeusrajoitus. Suosituksia moottoriajoneuvojen vaihtoehtoisiksi kiertoreiteiksi työmaan ohitse on esitetty kartassa alempana tällä sivulla.
Jalankulkureitti kulkee töiden alussa kiinteistöjen seinustalla molemmin puolin katua. Töiden edetessä jalankulullekin tulee kiertoreittejä.
Kulku kiinteistöihin säilyy
Kaikkiin työalueen kiinteistöihin säilyy kulku koko remontin ajan.
Katutyön aikana rappuihin ja kivijalkatiloihin säilyy jalankulkuyhteys ja pihoihin sekä porttikäytäviin ajoyhteys. Kulkuihin tulee kuitenkin ajoittain lyhyitä häiriöitä sekä kiertoreittejä. Kiertoreitit kiinteistöille opastetaan kadulla.
Pelastusajoneuvojen pääsy ovien eteen säilyy.
Tavarankuljetuksia varten kuljettajan on etsittävä autolleen lastauspaikka tarvittaessa esimerkiksi lähimmältä sivukadulta. Myös taksien on hyvä varautua etsimään jättöpaikka lähistöltä.
Työmaan aikana Mannerheimintien varteen ei järjestetä lastauspaikkoja. Remontin aikana kadulla on ahdasta, ajokaistat ja jalkakäytävät ovat kapeat ja alueella on työmaaliikennettä. Autojen pysäköintiin ei ole tilaa edes lastauksen ajaksi.
Polkupyöräliikenne kulkee remontin aikana lähikaduilla
Erillistä pyöräreittiä Mannerheimintiellä ei työn aikana ole, vaan käytössä ovat lähikatujen pyöräväylät (esim. Urheilukatu, Nordenskiöldinkatu, Runeberginkatu ja Helsinginkatu).
Paavo Nurmen tie Mäntymäenkentän kohdalla ja Helsingin puistikko säilyvät edelleen työmaa-alueena, ja pyörille sekä jalankululle on poikkeusjärjestelyjä sekä kiertoreittejä.
Reijolankadun, Nordenskiöldinkadun sekä Eino Leinon kadun ja Toivonkadun kohdalla säilyy pyöräliikenteen ylityspaikka. Runeberginkadun ja Helsinginkadun risteyksessä pyörät ajavat alkuvaiheessa Mannerheimintien yli ajorataa pitkin.
Kokonaan uudet pyöräliikenteen järjestelyt valmistuvat Mannerheimintielle ja poikkikaduille vuoden 2025 loppuun mennessä.