Vuoden viimeiset kiskot asennetaan jouluun mennessä – 1500 metriä raidetta paikoillaan

Jos kaikki menee niin kuin on suunniteltu, vuoden viimeiset kiskoasennukset saadaan tehtyä sopivasti jouluksi.
Silloin uutta raitiotien raidetta on asennettu suunnilleen 1500 metriä.

Suuri osa kiskoista jo maassa

Yhteensä Manskun katutöiden toisessa vaiheessa on asennettavana noin 2000 metriä raidetta, joten kiskoista on pian yli 70 % maassa.

Raide koostuu ratakiskoista, väliraudoista, ratakiskojen kiinnitys- ja jatkososista sekä vaihteista ja raideristeyksistä ja muista erikoisrakenteista.

Kilometrin mittaiselle työalueellemme raiteita tulee kaksi, yksi kumpaankin suuntaan kulkevalle liikenteelle. Lisäksi hieman kiskoja asennetaan varikkoalueelle.

Työtä isoilla palikoilla – millimetrien tarkkuudella

Mannerheimintiellä raitiotie kulkee pääosin suoralla radalla, mutta välissä on muutama moneen suuntaan kurottava risteysalue.

Myös vaihteet lisäävät haastetta.

Jokainen legoista joskus rakentanut tietää, miten tärkeää rakenteen vakaus ja palojen kiinnittäminen toisiinsa on.

Oikean radan rakentamisessa haastekerrointa tuovat isot palikat ja pienet toleranssit – eli töitä tehdään millimetrien tarkkuudella, vaikka työkalut ovat suuria ja osien paino punnitaan tonneissa.
Kiskoissa ei saa olla mutkia. Ei sellaisiakaan, joita maallikon silmä ei edes erota.

Vaihteiden asennus vaatii tarkkuutta

Paikalleen tarkasti asemoidut kiskot hitsataan kiinni, valetaan betonilaattaan ja eristätään bitumoimalla.

Erityisen tarkkaa on vaihteiden asennus. Liikkuvien osien, kuten kielien, pitää osua kohdilleen, jotta vaihteet vaihtuvat ja ratikat menevät sinne, minne niiden on tarkoitus mennä.

Lisäksi vaihteisiin tulee sähköosia ja viemäreitä sadeveden johtamiseen pois kiskourista.

Nordenskiöldinkadun risteys vielä edessä

Jos viime kesänä rakennettu Runeberginkadun risteys oli iso urakka, vielä edessä oleva Nordenskiöldinkadun risteys on noin puolet pienempi niin raiteen kuin vaihteidenkin määrässä.

Ajoneuvoliikenteen siirtely ja ohjaaminen pois alta on ehkäpä tämän risteyksen vaikein rasti.

Ammattilaisten saumatonta yhteistyötä

Rakentamisen aikataulu on tiukka, joten ammattilaisten yhteistyön pitää toimia yhtä saumattomasti kuin hyvin hitsattu kisko.

Työ vaatii päivittäistä keskustelua, yhteensovitusta ja suunnittelua. Paikan päällä. Satoi tai paistoi.

Viikon päätteeksi kiskoryhmämme jää joululomalle. Kun he sään salliessa lopputalvesta tai alkukeväällä palaavat työmaalle, ratatöiden kohteeksi tulevat vielä:

  • Nordenskiöldinkadun risteys
  • Töölön varikon ja Eino Leinonkadun risteyksen liepeet
  • sekä pätkä Mannerheimintietä Reijolankadun eteläpuolella.

Radanrakentamista ammattilaisten itsensä kuvaamana

Tämän uutisen kuvissa näkyy radan rakentamisen ammattilaisten työtä – heidän itsensä kuvaamana.

Päivittäistä keskustelua, yhteensovitusta ja suunnittelua kentällä. Bitumointia talviaamun pimeydessä. Elementtien nostoa. Radan rakentumista pala palalta….

Kiitos NRC:n rataporukalle tämän vuoden rautaisesta rutistuksesta ja upeista kuvista!