Ensimmäiset raitiotien kannatinvaijerit on ripustettu Mannerheimintien ylle, ja lisää tulee sitä mukaa, kun työmaa edistyy.
Mihin niitä vaijereita oikein tarvitaan ja miksei se ratikka vaan jo kulje?
Tähtäämme siihen, että ratikat pääsevät palaamaan Manskulle syyskuun alkupuolella.

Raitiovaunut kulkevat sähköllä, joten virta vaunun sähkömoottoreille tulee ajojohtimen kautta erillisestä raitiovaunuille tarkoitetusta tasasähköverkosta.
Ajojohdin on raitiotien yläpuolella kulkeva johdinjärjestelmä, josta raitiovaunu saa sähkönsä. Ajojohtimet taas koostuvat kannattimista, ripustimista sekä ajolangoista.
Johtimien ripustusvaijerit kiinnitetään joko talon seinään, tai syvälle maahan perustettuihin pylväisiin yhdessä katuvalaistuksen kanssa.
Helsingissä radan sähköistyksestä sekä ajojohdinjärjestelmän asennuksesta vastaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne, ja sen keltaisia nostinautoja, eli torniautoja näkyykin pitkin kesää tekemässä mittauksia, tarkistuksia tai vaijereiden asennuksia.
Raitiotien tekniikan rakentaminen etenee järjestyksessä sitä mukaa, kun maan alla ja pinnalla saadaan muun infran asentaminen valmiiksi.
Kun kannatinvaijerit ja lopulta itse johtimet ovat ilmassa, niiden alle ei enää ole asiaa kaivinkoneilla tai muilla korkealle nousevilla laitteilla.
Raitiotiesanaston faneille lisälukemista löytyy Helsingin raitioteiden suunnitteluohjeesta.