Mannerheimintien työmaa-alueella puretaan parhaillaan vanhaa katua, ja työmaan ympäristössä tämä kuuluu esimerkiksi nakuttavana äänenä. Kiskoja ja pintarakenteita puretaan jo kovaa vauhtia Kiasman ja Oopperan välillä. Liikenteeltä suljetulla työalueella vanhaa kiskoa irrotetaan ja leikataan lyhyempiin pätkiin kuljetusta varten.
Betonilaatan rammerointi kuuluu
Raitiotiekiskot on valettu betoniin ja samalla myös sitä irrotetaan. Betonilaatan irrottamiseen käytetään kaivinkoneeseen liitettyä hydraulista iskuvasaraa – eli rakennusalan ammattilaisten termiä käyttäen – rammeria. Nakuttava ääni kuuluu kiskojen alla ja välissä olevan betonilaatan rammeroinnista, joka kestää tällä erää joitain viikkoja kussakin kohdassa työmaata. Rammerointia pitää tehdä kuitenkin myös tulevissa työvaiheissa, joten kokonaan siitä emme pääse eroon.
Voit kuunnella rammeroinnin ääntä tällä Facebook-sivuillamme julkaistulla videolla »
Asfalttipohja vähentää pölyämistä
Kadulta poistetaan parhaillaan myös vanhaa asfalttipintaa. Asfaltista jyrsitään noin 20 cm kerros, ja loput jätetään toistaiseksi paikalleen työmaan kulkualustaksi muun muassa vähentämään työmaan pölyämistä, vettymistä ja liettymistä ja siten edistämään yleistä siisteyttä työmaan ympäristössä.
Purkumateriaalit kiertotalouteen
Purkutöiden yhteydessä toimii myös infran kiertotalous. Kadusta jyrsitty asfalttirouhe kierrätetään ja se päätyy uudelleen asfaltiksi jonnekin toisaalle. Raitiovaunukiskojen alta purettavat betonilohkareet murskataan ja uudelleenkäytetään täyttömaana muualla.