Mannerheimintien peruskorjauksen toista vaihetta on rakennettu täydellä voimalla hieman yli kolme kuukautta. Pian työmaa-alueet sekä ajokaistat vaihtavat puolia Mannerheimintiellä ja työt jatkuvat kadun vastakkaisilla laidoilla.
Katutöiden toisen vaiheen työt ovat edenneet aikataulussaan. Marraskuun lopulla remontin päätyövaiheista vesihuolto ja uuden raitiotien rakentaminen olivat pisimmällä. Myös syksyllä 2023 Mannerheimintien pohjoisilla sivukaduilla aloitetut työt ovat loppusuoralla.
Katutöiden toisen vaiheen valmiusasteet marraskuun lopussa
Marraskuun lopussa Mannerheimintien toisen vaiheen vesihuollosta on rakennettu 50 % ja uudesta raitiotiestä asennettu 70 %. Vesihuollolla tarkoitetaan jäteveden, huleveden ja käyttöveden putkia, kaivoja sekä venttiileitä.
Raitiotiehen taas kuuluvat kiskot raitiotietekniikoineen sekä pysäkit.
Talvella rakennamme syvimmällä sijaitsevaa vesihuoltoa ja muuta maanalaista tekniikkaa sekä myöhemmin kevätalvella sään salliessa kiskoja. Pintatyöt jatkuvat keväällä.
Kaapeleiden suojaputkitukset aloitettu
Vesihuollon lisäksi remonttiin kuuluu myös sähkö-, ulkovalo-, liikennevalo- sekä tietoliikennekaapelien uusimista. Kaapeleita varten maan alle vedetään kilometreittäin suojaputkia, joiden sisään kaapelit myöhemmässä vaiheessa pujotetaan.
Remontin toisen vaiheen sähkö-, ulkovalo-, liikennevalo- sekä tietoliikennekaapelien suojaputkitukset ovat kokonaisuutena vasta alussa ja niistä oli marraskuun lopussa asennettu 10 %.
Näiden katuremonttiin kuuluvien suojaputkitusten lisäksi energianjakelijat uusivat katuremontin yhteydessä joissain kohdissa myös kaukolämpö- ja kaasuputkia.
Pintatyöt suurilta osin vielä edessä
Kun sekä vesihuollon putket että kaapelien suojaputket ovat valmiina, työmaalla aletaan pintatöihin.
Remonttialueen pinnat päällystetään joko erilaisilla kiveyksillä tai asfaltilla.
Kiveyksiä tehdään luonnonkivistä ja betonikivistä. Marraskuun lopussa toisen vaiheen reunakivistä, noppa- ja nupukivistä, tukimuureista sekä kivilaatoista oli asennettu 8 %.
Asfalttia levitetään työalueella useita kerroksia. Marraskuun lopussa ajoratojen, jalankulku- ja pyöräväylien sekä raitioteiden asfaltoinnista oli valmiina 22 %.
Kiveysten ja asfaltointien lisäksi pinnalla näkyviä töitä ovat muun muassa myös katupuiden ja köynnösten istutukset ja muut vihertyöt sekä lopullisten liikennejärjestelyjen asennukset kuten ajoratamerkintöjen maalaus ja liikennemerkkien kiinnitykset.
Sivukatujen valmistelevat työt loppusuoralla
Aloitimme jo syksyllä 2023 valmistelemaan katutöiden toista vaihetta Mannerheimintien pohjoisosan sivukaduilla. Remonttiin kuuluvien Runeberginkadun ja Reijolankadun välisten sivukatujen vesihuolto sekä muu kunnallistekniikka uusittiin jo ennen syksyllä 2024 käynnistynyttä Mannerheimintien peruskorjauksen toista vaihetta.
Näihin sivukatuihin kuuluivat Ruusankatu, Savilankatu, Sallinkatu, Toivonkatu sekä Paavo Nurmen tie ja sen päässä oleva Helsingin puistikko.
Nyt marraskuun lopussa 2024 Ruusankadulla, Savilankadulla ja Sallinkadulla töistä oli valmiina 80 %.
Kadut ovat edelleen suljettuna läpiajolta ja niiden Mannerheimintien päissä on muutamia pysäköintipaikkoja poissa käytöstä vielä rakenteilla olevien Mannerheimintien runkolinjojen vuoksi.
Ruusankadulla työt aloitettiin loppukeväällä 2024, ja siellä pysäköintialue on laajempi vielä tulossa olevien kaapeleiden ja kaukolämmön liitostöiden takia.
Toivonkadulla töistä on valmiina 70 %.
Myös Paavo Nurmen tien ja Helsingin puistikon työt ovat 80-prosenttisesti valmiina, mutta alue on edelleen työmaan käytössä ja aidattu työmaalogistiikalle ja rakennusmateriaalien säilytykseen.
Peruskorjaus uusii satavuotiaan kunnallistekniikan Mannerheimintiellä ja sivukaduilla
Manskun katutöiden toisen vaiheen töiden valmiusasteet marraskuun 2024 lopussa on esitetty tällä sivulla olevassa kuvassa.
Toisen vaiheen työt aloitettiin täysmittaisesti syyskuun 2024 alussa, samalla kun ensimmäinen vaihe valmistui ja avautui liikenteelle. Töitä Mannerheimintien pohjoisilla sivukaduilla on tehty jo syksystä 2023 lähtien ja Kisahallin eteläpuolisessa korttelissa kesäkuusta 2024 lähtien.
Toisen vaiheen töiden on määrä valmistua vuoden 2025 loppuun mennessä, jolloin valmistuu myös koko Mannerheimintien peruskorjaus.
Mannerheimintien katutöiden toinen vaihe ulottuu Taka-Töölössä Oopperalta eli Runeberginkadun risteyksestä Reijolankadun risteykseen.
Peruskorjauksessa koko kadun alla oleva, noin satavuotias kunnallistekniikka uudistetaan. Lisäksi kaikki katupinnat uusitaan. Remontissa uusimme raitiotien, yli 100-vuotiaat vesijohdot sekä viemärit ja muun kunnallistekniikan. Rakennamme myös uudet jalankulku- ja pyöräväylät sekä muut katujen pinnat.
Työtä tehdään Mannerheimintiellä sekä sen poikkikaduilla kahdessa vaiheessa keväästä 2023 loppuvuoteen 2025. Yhteensä tässä Helsingin suurimmassa katuremontissa saneerataan vesijohtoveden runkolinjaa noin 2,3 kilometrin verran, sekaveden runkolinjaa saneerataan noin 1,5 kilometriä ja uutta huleveden runkolinjaa rakennetaan noin 3,1 kilometriä. Uutta raitiotietkiskoa rakennetaan 2,6 kilometrin matkalle.