Vesihuoltotöiden kahdeksan kilometrin ponnistus

Remontin toisen vaiheen vesihuollosta oli marraskuun lopussa rakennettu noin puolet.

Koko Mannerheimintien vesihuollon uudistuksessa rakennetaan yli 8 kilometriä uusia putkistoja palvelemaan asukkaita vuosikymmeniä. Haasteita tuovat vanhat, jopa 115-vuotiaat putket sekä tarve ylläpitää toimivaa vesihuoltoa koko projektin ajan.

Vesihuollon putkien hämmentävä mittakaava

Mannerheimintien remontissa maahan menee kokonaisuudessaan yli 8 kilometriä vesihuollon putkia. Jos putket pistettäisiin peräkkäin, jono ylettyisi Rautatieasemalta Itäkeskukseen, linnuntietä.  

Kun koko urakka-alueemme pituus on noin 2,8 kilometriä, pelkästään maan alla kulkevien vesihuollon putkien pituus yhteensä vastaa kolme kertaa koko alueen pituutta.  

Vesihuoltoa on lähes kaikkialla. Mittava ponnistus siis, joka palvelee asukkaita vuosikymmeniä tästä eteenpäin.

Mittakaava antanee kuvaa myös siitä, miksi työmaa näyttää olevan yhtä kuoppaa ja monttua.

Vanhat putket peruskorjausiässä

Vesihuollolla tarkoitetaan koko viemärien ja vesijohtojen verkostoa eli jäteveden, huleveden ja käyttöveden putkia, kaivoja sekä venttiileitä, joka tätä osaa kaupungista palvelee. 

Mannerheimintien alla kulkee paljon vesijohtoja ja viemäriputkia, jotka ovat tulleet peruskorjausikään.

Vanhimmat vesijohdot tällä alueella ovat 115-vuotiaita. Toisessa vaiheessa uusittavista vesijohdoista vanhimmat edelleen käytössä olevat vesijohdot ovat vuosilta 1905–1909. 

Nämä vanhat korvataan uusilla. Osa uusista putkista on jo rakennettu, osa on käytössäkin, ja osa saadaan otettua käyttöön vasta, kun toinenkin puoli kadusta on valmis.  

Ensimmäisen vaiheen alue Kiasmalta Oopperalle on kokonaisuudessaan jo valmis.  

Vesihuollon rakentamisen haasteet Manskulla

Haastetta vesihuollon rakentamisessa Manskun kaltaisessa vanhassa ja valmiissa ympäristössä riittää.  

Tässä kolme keskeisintä syytä: 

1. Huonossa kunnossa olevat vanhat putket. Ne voivat hajota herkästi jo lähistön kaivuutöistä johtuvista maan muutoksista.

2. Törmäyskurssit: Vanhat, mutta vielä käytössä olevat putket. Koko ajan on mietittävä ratkaisuja, joilla päästään rakentamaan niiden ohitse.  

3. Keskeytyksettömyys: Nykyinen vesihuolto on koko ajan käytössä. On suunniteltava, mistä kohdasta voidaan alkaa rakentaa, että esimerkiksi talojen jätevedet kulkevat häiriöttä koko ajan, tai millaisia väliaikaisia liitoksia on tehtävä, jotta uusi linja voidaan rakentaa tilalle.   

Vanhat putket poistetaan käytöstä vasta, kun uusi on todettu hyväksi, läpäissyt testit ja liitetty verkkoon.  

Miten vesihuollon rakentaminen näkyy kadulla? 

Toisin kuin raitiotie tai asfaltointi, vesihuollon rakentaminen näkyy kadulla lähes aina jonkinlaisena kuoppana, auki kaivettuna monttuna tai esteenä tavanomaiselle liikenteelle. 

Kuopista ja kaivamisesta aiheutuu haittaa, mutta putkiremontti on välttämätön. Tiedämme, että arki hankaloituu ja ruuhkien, melun sekä kiertoreittien kanssa eläminen on rankkaa – mutta onneksi väliaikaista vaan. 

Vesihuoltolinjan rakentamisessa tarvitaan koneita ja työkaluja, joilla maan pinta leikataan auki ja kuoppa kaivetaan sopivaan syvyyteen. 

Suurin osa isoimmista kaivinkoneista, teloilla tai pyörillä kulkevista, sekä kuorma-autoista liittyy useimmiten jotenkin vesihuollon rakentamiseen.  

Kaivinkoneiden sankarit ja kuoppien mestarit

Kun uudet putkien osat tai kaivot taikka venttiilit on kuljetettu paikalle, laskettu oikeaan kokoon kaivetun kanaalin pohjalle, asetettu millilleen oikeaan tasoon ja kiinnitetty toisiinsa, tehdään vielä tarvittavat testit ja kokeet, ennen kuin kuoppa voidaan täyttää uudella maa-aineksella. 

Koneiden lisäksi tarvitaan niiden kuljettajia, ja he vasta taikureita ovatkin. Jos henkilöauton taskuparkki kantakaupungissa nostaa hien pintaan, seuraapa hetki näiden kuskien käännöksiä! 

Eivätkä kaikki ihmeet synny koneiden voimalla! Kuoppien pohjalla ahertavat säällä kuin säällä putkiasentajat ja perämiehet, jotka ovat enimmäkseen näkymättömissä, mutta joita ilman yksikään putkilinja ei valmistuisi.  

Loppiaisen jälkeen jatketaan aidatuilla alueilla 

Tämän viikon jälkeen myös vesihuoltoryhmät jäävät ansaitulle joululomalle.

Kun kuljettajat loppiaisen jälkeen palaavat koneisiinsa ja käynnistelevät moottorinsa, töitä jatketaan kaikilla aidatuilla alueilla Runeberginkadulta Reijolankadulle.